2009. november 16., hétfő

Lengyeltejek - két nem lengyel tej

Amint lunanyuszi is írta, nagy barátai vagyunk a tej mindenféle formáinak. Noha az elmúlt tíz évben otthon elszaporodtak a korábban ismeretlen tejtermékek (savós tej, író, ízesített kefír, joghurtok, cottage cheese) mindenféle minôségben és árkategóriában, az itteni kínálat lenyûgözô. Nem csupán a választék, a számunkra ismeretlen készítménye, hanem a minôség is. Hetente fogok jelentkezni egy-egy újabb tejtermékkel, ez most az ötödik -rendhagyó- rész.
Eddig megjelentek:


Lengyeltej, mert itt gyártják, de egyértelmûen nem lengyel ez a kettô. Az egyik kimondottan Tamás felesége, Judit miatt kerül be a listába, mert amikor Szlovákiában nyaraltak és találkoztunk olyan nagyon dícsérte, ez a Serek wiejski. A másik pedig Papamaci miatt, aki annyit dícsérte az ayrant, hogy amikor Törökországban jártam magam is megkóstoltam, és mitagadás nagyon megszerettem.

Serek wiejski
Falusi krémsajt, angolosan cottage cheese, szerintem túró, de élemiszeripari szakember legyen a talpán, aki rendet rak a fejemben, hogy hol kezdôdik a sajt, és hol ér véget a túró. A Tej Terméktanács segít rajtam:

A túrófélék egyfajta friss sajtok. Olyannyira, hogy a világ nagy részén nincs is külön szavuk rá, hanem csak friss sajtként emlegetik.
...
Elkészítése egyszerű: lényegében a frissen fejt, megalvasztott tejet lefölözés után felmelegítik, majd vászonruhába töltve a savót lecsorgatják. Eredményül egy csökkentett zsírtartalmú, úgynevezett félzsíros, rögös fehér túró jön létre savanykás, friss, üde ízzel.
...

forrás: www.tejbar.hu

Mindezekután tudja a fene, de az angol neve egyértelmûvé teszi, ez az a tertermék, amiben apró gumiszerû labdák úsznak sûrû fehér lében. Annyira nagyon nem lengyel, hogy a lengyel wikipédia azt írja róla "rodzaj amerykańskiego sera" - tehát amerikai típusú sajt.

Állagát már leírtam, ízre pedig olyan, mintha lenne átmenet a túró és a tejföl között. Ha lenne, ez lenne a serek wiejski. Otthon is lehet kapni, fogyáshoz kiváló, nem is érdemelne említést, ha itt ki nem találták volna az ízesített változatait, amitôl viszont a fogyókúrás emlékek viszolygását is legyôzve megszerettem.

Eddig egyet próbáltunk, az epreset, de a gyártó -Piatnica emitt-  lapján van még pár fajta.  Ex szobatársam Fabio mindenesetre naponta két három dobozzal bepuszil belôle, ha legközelebb összehozza a sors Judittal, talán majd felvetem nekik ezt a közös témát.

Ayran
Az ayran an angol wikipédia szerint vízzel kevert sózott joghurt, a lengyel szerint 2:1 arányban vizezett joghurt, a török wiki sem szószátyár, pedig még a repülôn is lehetett ezt kérni üdítô helyett (ugye sör kilôve Törökországban).
Ízre éppen olyan, mintha vizezett joghurt lenne megsózva, és egy kis kefír lenne belekeverve.
Mindenesetre akármibôl is csinálják, kellemesen üdítô, hidegen frissítô, melegen nem ittam. Mindenesetre jól helyettesíti a maślankát ebédidôben, és lényegesen könnyedebb, mint a kefír.
Amikor kint voltam inkább így nézett ki: Itt pedig





Törökországban így nézett ki

Itt meg így (ráadásul a mi hûtônkben)

Ezek nem kapnak osztályzatot, mert igazából nem lengyelek, pórul jártak hát, pedig nagyon finomak

4 megjegyzés:

  1. És a görög joghurt? Olyan finom natúr joghurtot még az életben nem ettem. (azt is itt láttam először)

    VálaszTörlés
  2. Az majd a joghurtoknál szerepelni fog ;)

    VálaszTörlés
  3. Nem tudom értelmezni a frissen fejt tej fogalmát.
    1. A lefejt tejet azonnal meg kell alvasztani, hogy túrót csináljunk? Nem, mert a túrót savanyú, megalvadt(aludt-)tejből készítik, fejés után pár napot várni kell. Vagy be kell oltani, de akkor meg nem lesz kellemesen savanykás a túró.(a borjúgyomor enzimjével beoltott édes alvadék az alapanyaga a sajtoknak tulképp)
    2. Frissen fejt tej-opposit-romlottan fejt tej
    3. Frissen fejt tej: jókedvűen, vidáman, fütyörészve, gyorsan, esetleg kora hajnalban, pálinkás jóreggelen lefejt tej.
    Szóval a tejbar.hu fogalmazhatna egy picivel pontosabban is.

    A kóstolókat viszont pünkölném karácsonytájt:-)))

    VálaszTörlés
  4. Szerintem a 3. :D

    VálaszTörlés