A blues népe 1963-as első megjelenése óta a téma klasszikusává vált - s azért válhatott klasszikussá, a modern zenetörténet megkerülhetetlen alapművévé, mert Jones mély társadalmi és lelki vonatkozásaival együtt meséli el a spirituálé, a blues, a jazz, a boogie-woogie, a ragtime, a dixieland, a soul, a swing, a bebop, a rhythm and blues és a rock and roll kialakulásának szövevényes történetét. ...Újraindított Modern Könyvtár sorozatunkban az új regények mellett felújítunk régi sikereket is: olyan könyveket, amelyek ma is frissnek és elevennek hatnak, sőt az idő egyre inkább kihozza pikáns ízeiket. LeRoi Jones könyve egyértelműen ezek sorába tartozik - csemege mindazok számára, akik nemcsak hallgatni (vagy épp játszani) szeretik a jazzt, illetve az afroamerikai gyökerekből táplálkozó mai könnyűzenét, hanem kultúrtörténetére is kíváncsiak.
Jimmy McHugh |
Ez valóban egy kultúrtörténeti csemege, de korántsem azért, mert a bluesról, jazzrôl vagy a zenérôl tudhatunk meg valamit. Ez a könyv a néger nacionalizmusról, néger rasszizmusról szól. Úgy viszonyul ez a könyv a blues történetéhez, mintha a kosárlabda történetét a "White man can't jump" tematika köré rendeznénk. Pedighát -nézünk ártatlan bociszemekkel a kamerába- ez tény, leszámítva, hogy Argentína nyerte sorban az elmúlt évek olimpiáit, a NBA csupa négerbôl áll.
Ettôl még ez a könyv lehetne jó, az elsô tizenöt oldalon már rájön az olvasó, hogy itt nem a zenérôl lesz szó, hanem valamiféle koncepciót akar a szerzô ránk erôltetni, aki ezen a ponton túl továbbolvassa, az vagy tudja mit csinál, vagy a végén elszomorodik hogy miértis nem született négernek, jobban állna a kezében a hangszer is.
Ella Fitzgerald |
A stílus középiskolás, mármint nem középiskolásoknak szóló, hanem egy tehetséges gimnazista dolgozatait összefûzô könyv, ráadásul a gimnzaistánk a tárgybeli ismereteit tehetséges írással akarta leplezni. Egy zenetörténeti könyvtôl elvárnám, hogy olyan zenészeket említsen meg, akik méltatlanul ismeretlenek, hogy stílusjegyekre hívja fel a figyelmet, amit az egyszerû zenekedvelô talán nem ismer, vagy nem tudatosította a létüket. Ehelyett megismerjük az untig ismert, agyonjátszott 20-30 néger zenészt és megtudjuk, hogy az agyonjátszott 20-30 fehér zenész nem tud játszani. Márpedig azért nem, mert nem néger. White man can't sing, play, enjoy blues.
Wynton Marsalis |
Azt hiszem megvan a minta... Az esetlegesen felmerülô ellentmondásokat a rabszolgasors ismételgetése oldja fel.
Vince Guaraldi |
Duke Ellington |
Pfúj!
Íme Vince Guaraldi egyik szerzeménye Wynton Marsalis és Ellis Marsalis elôadásában Kedves néger olvasóim, hát olyan szörnyû ez?
Ez a könyv valóban klasszikus lehet, ha máskor nem, amikor Malcolm X-rôl és Martin Luther Kingrôl tanultunk gimnáziumban, ezzel a kis zenei aláfestéssel talán érdekesebb megtanulni, hogy a néger nacionalista mozgalmak milyen elképzelésekkel operáltak. Zenetörténeti szempontból is csupán ezzel az ismerettel gazdagodunk. Értem és megértem, hogy a hatvanas években az Európa miért adta ki, megmutatja, hogy a rabszolgatartó gonosz kapitalista világ mit mûvelt szegény zseniális muzikális kultúrával rendelkezô négerekkel, hogyan váltak a szegény afrikai szabadok az imperializmus féktelen haszonlesése során zenészekké, és hogyan akarta az elnyomó kapitalizmus az utolsó eszközüket, a zenét is ellopni tôlük. Azonban azt, hogy 2007-ben miért adták ki újra, és miért zenetörténeti klasszikusként, azt nem értem. Szerencsénkre Lenin nem írt a jazzrôl, különben azt is kiadnák újra.
LeRoi Jones, aki késôbb Amir Baraka lett, életútja kicsit megmagyaráz mindent, csak azt nem, miért zenetörténeti klasszikusként adták ki a könyvet. Figyelem, spoiler: nem az.
LeRoi Jones, aki késôbb Amir Baraka lett, életútja kicsit megmagyaráz mindent, csak azt nem, miért zenetörténeti klasszikusként adták ki a könyvet. Figyelem, spoiler: nem az.
De hát ez dühöngés! :D
VálaszTörlés