2012. szeptember 20., csütörtök

Télre készülődés - Kazántakarítás

Elmúlt Lengyelország utáni első telünk itthon, és mitagadás nem voltam teljesen elégedett a fűtéssel, valahogy sosem volt az igazi, nagyon sok füst dőlt Totya orrán-száján, felforrósodott a füstcső, de a vizet nem sikerült 80 fokra melegíteni tartósan, és Konix ide, Konix oda, ami kátrányt egyik nap leszedett a Konix, azt másnapra visszatermelte a tűz. Egyszóval kazánforradalomra volt szükség.

Először is füstcsőcsere.

... hogy meglegyen a tisztes huzat. Mindenképpen kell bele egy pillangószelep, hogy szabályozhassam a kimenő levegő mennyiségét, illetve minden könyökre tisztítónyílás, mert az ördög és a kátrány alvási szokásai hasonlóságot mutatnak. Ezt igen gyorsan és problémamentesen sikerült megvásárolni, a legjobb ár, amit találtam a Kazán webáruházé  volt. Megrendeltem, kifizettem, és szépen meg is jött, gyorsan be is szabtam, és csak egy helyen kell tömíteni, mert a stücni a falban a logikával ellentétesen fordítva van, így a vízszintes szakasz két oldalon is anya kialakítású.


Másodszor tüzelőcsere. 

Két tonna fabrikett
Sok sok számolgatás után a fabrikett mellett döntöttünk, mert sokkal kiszámíthatóbb, mint a tűzifa, tudom a súlyát, tudom a szárazságát, tudom a fűtőértékét, ezzel szemben tűzifából hoznak egy platónyit, ami éppen kettő és egynegyed sülysápi öl, megközelítőleg tizenhárom vajdasági kád súllyal, és nagyon száraz, mindig nagyon száraz, akkor is, amikor még a levelek se száradtak el a rajtamaradt ágacskán. A fűtőérték pedig makacsul SI, és nagyon erősen függ a szárazságtól.
Mindenesetre a számítást elvégeztem:
Az átlagos tüzifa fűtőértéke 8,5-9 MJ/Kg, a briketté 17-19 MJ/Kg. (forrás: www.erdert.hu )
Egy raklap brikett súlya 1000 Kg
Kb 3 köbméter tűzifa súlya kb 1500 Kg, tehát kb 1 köbméter kb 500 Kg (forrás: http://tuzifa.com/ )
Tehát 1 köbméter brikett össz fűtőértéke 17000-19000 MJ (17*1000), ami 2000 Kg tüzifa fűtőértékének (17000/8,5) felel meg, tehát 1 köbméter brikett 4 köbméter tűzifa fűtőértékének felel meg.
1 raklap brikett 48000 Ft, 1 platónyi tűzifa 40000 Ft, tehát kb ugyanannyiba kerül a kettő, feltéve, hogy a plató-SI átváltás sikeres.
Szintén neten rendeltem, a faluban lévő kereskedésből, http://fuel.cseppcom.com/ , egy kis Konixszal, és némi alágyújtóssal együtt.

Aztán jöhet a takarítás.

A kátrány igencsak csökkenti a hőcserélő felületek hatékonyságát, amiképpen a füstjáratokat is szűkíti, mindenféle komplikációkat okozva. A Konix hatékonyságát megénekeltem már, de most nekem nehéztüzérség kellett, valami, ami nem okosan tisztít, hanem durván és közönségesen feloldja, lesöpri, megsemmisíti a gonosz lerakódásokat. Némi kutakodás után kiderült, hogy régi jó barátom a nátronlúg, népi nevén a marónátron, felnőttkori nevén NaOH kell nekem.

Minden figyelmeztetés rajta van
node... lakossági felhasználásra?
Évekig dolgoztam nátronlúggal, lévén az egyetlen vegyszer, ami hatékonyan oldja az aluminiumot, lehetővé téve az öntészeti szerszámok takarítását. Nagyon csúnya kellemetlen anyag, mar, rúg, harap, a gőze irritáló, nem véletlenül engedélyköteles.
Ellenben a legjobb tisztítószer a kazánra, egy tálkában berak az ember 100-200 gramm anyagot az égéstérbe, vizet önt rá, és pár óra múlva a kátrány engedelmesen eltávozik a felületekről.Mivel már nem alumíniummal dolgozom, nincs hozzáférésem marónátronhoz, a volt munkáltatómnál pedig nem mertek kiadni nekem húsz dekát sem (!) gondoltam megnézem a neten. 
Az ökokuckó, név kötelez alapon könnyedén elad nekem egy kilót. Mert hátha szappant akarok csinálni.  Felelősen a környezetért. Biztos vagyok benne, hogy ez normális, hisz marónátront régen is használtak a háztartásokban, de valahogy nincs összhangban az a mennyiségű munka, papírmunka, óvintézkedés, amivel én anno a munkásaimat védtem az anyagtól, kezeltem a hulladékot, szállíttattam az oxidokat és a tartályokat azzal, hogy a posta kihoz nekem egy kilót.

Ipari üzemként évente 300 kilót használtunk fel, ez elegendő volt arra, hogy 100 liter 60%-os töménységű oldatot tartsunk fenn, folyamatos szűrés és használat mellett. (írtam ezt én itt) 

Kátránymentesen

Állítólag egy tálkában betesz az ember egy kis nátronlúgot a kazánba, és a gőzei kitakarítják, nos a valóság sokkal nehézkesebbnek bizonyult. A nátronlúg valóban oldja a kátrányt, de nem árt neki ha a felületére direkten ráspricceljük, és némi mechanikai ráhatás is elkell, hogy megszabaduljunk tőle.

A kazán belseje olyan lett, mint újkorában, az anyag viszont valóban veszélyes, hiába több év tapasztalata, hiába a vegyvédelmi kesztyű, ahol az végetért, ott bizony komoly égési sérüléseket szereztem. 

A meglévő karcolásoknál égette meg a bőrömet,
de volt ahol lukakat égetett bele. 

Legvégül pedig egy kis kazánfelújítás.

Bizony Totyakazán felett sem repült el nyomtalanul az idő vasfoga, sem az ezüst szamovár, így bizony hiányzott a parázsfogó ajtó, a hamuzóajtó kilincse, sok sok ajtótömítés, és mivel a brikettet leghatékonyabb tüzeléshez felül kell begyújtani, a középső ajtóból rendeltem olyat, amin van szekunder levegőnyílás. 
Természetesen ezt is neten rendeltem, a szegedi Fűtés üzletháznak mindenféle kazánalkatrész van a lapján:  http://www.futesuzlethaz.hu/vasarlasvegyestuzrostely.php Ezek a jövő hét elején érkeznek az, és máris kész a téli készülődés eme része.

Már meg is csináltuk a próbafűtést, és egyelőre tökéletes megelégedésünkre szolgált a felújítás.

2 megjegyzés:

  1. Nem vagyok benne biztos hogy kell nekem kazán. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pedig ha egyszer megy, akkor olcsóbb, mint a gáz.

      Amúgy a gázkazánnal is vannak gondok, csak ott a hibás működést a híradóban mutatják. ;)

      Törlés